Mitä
on psykologia?
’’Käsittämättömintä maailmassa on se, että se
on käsitettävissä’’. – Albert Einstein
Psykologian
päätarkoituksena on ihmisen toimintaa tutkiva tieteenala ja tällä yritetään
selittää ihmisen käyttäytymistä biopsykososiaalisena kokonaisuutena.
Tarkoittaen sitä, että ihmisen mieleen vaikuttavat niin varhaislapsuudessa,
lapsuudessa, nuoruudessa, aikuisuudessa ja ikääntyessäkin koetut kokemukset,
että perimä, kulttuuri sekä yhteiskunta. Ihminen on monialainen käsite ja
psykologiassa yritetään selvittää näiden kaikkien tekijöiden keskinäisiä
yhteisvaikutuksia ihmisen mieleen eli psyykeen toimintaan. Psyyken toimintaa on
tutkittu fenomenologian avulla, eli on tutkittu sitä, miten ajattelutoiminta,
psyyken laatu ja elämykset syntyvät. Ihminen koostuu niin sanotusti sisäisistä
sekä ulkoisista tekijöistä. Sisäiset tekijät nähdään ajattelun, muistamisen
sekä tunteiden kautta, kun taas ulkoisena tekijänä nähdään ja koetaan
käyttäytyminen. (Toivio – Nordling 2013: 15 – 16.)
Kriisin
käsite
Kriisit
voidaan jakaa kolmeen eri luokkaan, joita ovat kehitys-, elämän-, tai äkillinen
kriisi. Kehityskriisillä tarkoitetaan jotakin tapahtumaa, joka on luonnollista
ihmiselle. Tästä ei välttämättä aiheudu kriisiä lainkaan, mutta osa ihmisistä
voi kokea tapahtumat merkittävimpinä kuin toiset. Tällainen tapahtuma voi olla
esimerkiksi murrosiässä tapahuvat muutokset nuorelle. Elämänkriisillä
tarkoitetaan pitkäaikaista stressaavaa tapahtumaa, tällainen tilanne voi olla
esimerkiksi, kun ihminen joutuu työttömäksi tai asunnottomaksi. Elämänkriisistä
voi kuitenkin selviytyä, mutta prosessi voi olla pitkä ja raskas. (Nuorten
mielenterveystalo). Äkillinen kriisi tarkoittaa akuuttia tapahtumaa, joka
käynnistää sopeutumisprosessin, jolloin niin fyysiset kuin psyykkisetkin
voimavarat tulevat käyttöön. Akuutissa kriisissä tapahtuma koskettaa myös
kriisiin joutuneen läheisiä sekä yhteisöä. Nimensä mukaisesti, kun on kyse
akuutista kriisitapahtumasta, ei sillä tarkoiteta esimerkiksi traumaattisia
tapahtumia, kuten hyväksikäyttöä tai laiminlyöntiä. Tällöin ei siis hoideta
kriiseihin liittyviä psykologisia ohjauksia. Poikkileikkaustutkimuksista on
todettu, että noin kaksi kolmasosaa selviytyy äkillisestä kriisistä omin avuin
sekä sosiaalisten kontaktiensa avulla. (Suomen psykologiliiton ja suomen
psykologisen seuran tieteellinen neuvottelukunta 2010: 40 – 44.) Akuutista
kriisistä selviytymiseen voi kuitenkin tarvita myös ammattiapua, kuten
psykologin käyntejä. Psykologin työtehtäviin kuuluu muun muassa kliinisen
psykologian osa-alue, jossa psykologi toteuttaa terapeuttista tukea antavaa
keskustelua sekä antaa neuvontaa ja ohjausta kriisistä selviytyjälle. (Toivio –
Nordling 2013: 16).
Kriisin
vaiheet
Ensimmäinen
akuutin kriisin vaihe on sokkivaihe, jossa ihmiset voivat useasti olla
tunteettomiakin, mutta samalla aistihavainnot ja mielikuvat tapahtumasta voivat
olla hyvin voimakkaita ja selkeitä. (Hoffman 2017). Sokkivaiheen kesto
vaihtelee muutamasta tunnista muutamaan vuorokauteen, ihmiset reagoivat sokkiin
eri tavoin. Sokin kestoon vaikuttaa myös millainen kriisi on kyseessä, mitä
järkyttävämpi kriisi on ollut, sitä kauemmin sokkivaihe ihmisellä kestää.
(Suomen psykologiliiton ja suomen psykologisen seuran tieteellinen
neuvottelukunta 2010: 45.) Osa ihmisistä saattaa lamaantua täysin, eikä muut
ihmiset huomaa laisinkaan, että hänellä olisi tapahtunut jokin akuutti
kriisitilanne elämässään. Tämä voi johtaa siihen, että kriisissä olevan
henkilön toimintakykyä saatetaan aliarvioida. Toinen tapa reagoida on se, että
henkilö voi olla vastakohtaisesti tunteellisessa tilassa, tässä korostuvat
yleisesti negatiiviset tunteet. Ihminen voi myös reagoida kahden reaktiovaiheen
välillä, eli ajoittain olla tunteeton ja ajoittain tunteellinen. Sokkivaiheessa
ihmisen kyky sisäistää sekä muistaa tietoa heikkenee, jonka takia kaikki asiat,
mitä sokkivaiheessa olevalle henkilölle informoidaan, tulee kertoa lyhyesti,
ytimekkäästi ja selkeästi. (Auranen – Kontulainen 2011: 9.) Akuutissa kriisissä
olevaa henkilöä autetaan ensisijaisesti rauhoittelemalla sekä kuuntelemalla,
luodaan ilmapiiri, joka on turvallinen ja luodaan läsnäolon tunnetta.
Sokkivaiheessa olevalle henkilölle on tuotava ilmi, että koetut tunteet –
negatiiviset sekä positiiviset ovat sallittuja ja tunteiden ilmaisuun tulee
rohkaista. Sokkivaiheessa henkilöt saattavat olla siis henkisesti poissaolevia,
mutta toivuttuaan sokkivaiheesta yleensä juurikin nämä auttamismenetelmät
jäävät mieleen. (Hoffman 2017.)
Toinen
akuutin kriisin vaihe on reaktiovaihe, jossa ymmärretään tapahtunut ja ennen
kaikkea mikä merkitys tapahtuneella on ollut elämälle. (Suomen psykologiliiton
ja suomen psykologisen seuran tieteellinen neuvottelukunta 2010: 45). Tähän voi
kuitenkin kulua aikaa, sillä sokki- ja reaktiovaiheen välissä voi tapahtua
kieltämistä tapahtuneesta kriisistä. Kriisissä oleva henkilö voi myös kokea,
että tapahtunut kriisitilanne ei ole ollut niin sanotusti lain mukaista, eli
voidaan kokea, että muun muassa sairaalahenkilökunta on tehnyt esimerkiksi
hoitovirheen, jonka takia läheinen olisi menehtynyt. Kuitenkin tässä vaiheessa
ihminen voi kokea myös helpotusta tapahtuneesta tilanteesta, mikäli kyseessä
olisi esimerkiksi läheisen kuolema ja läheinen olisi kärsinyt jo pitkään
jostakin sairaudesta. Reagoiminen tunteisiin voi olla siis vaihtelevaa, ihminen
kokee voimakkaasti tunteensa ja ne ovat yleisesti sekä positiivisia että
negatiivisia. (Auranen – Kontulainen
2011: 10.) Varhaisessa interventiossa oikeanlainen ryhmä on olennaisessa osassa
hoitoa, sillä kriisistä kärsivä henkilö saa tukea ja voimaa kohdatessaan
samanlaisista kriiseistä selviytyviä henkilöitä. (Suomen psykologiliiton ja suomen
psykologisen seuran tieteellinen neuvottelukunta 2010: 46).
Kolmas
vaihe on työstämis- ja käsittelyvaihe, jolloin prosessi yleensä hidastuu ja
tunteisiin ja ajatuksiin käytetään enemmän aikaa. Tässä vaiheessa myös
sosiaalinen kanssakäyminen saattaa jäädä toissijaiseksi, sillä suruvaihe ja
kaipuu ovat voimakkaampia. Tämän seurauksena ihminen saattaakin eristäytyä ja
kokee halua olla yksin, mikä voi pahentaa tilannetta. Ihminen on poissaoleva,
sillä käsittelyvaihe jatkuu suurimmaksi osaksi oman pään sisällä, eikä tästä
haluta välttämättä keskustella muiden kanssa. Toisaalta myös hyväksyminen
tapahtumasta on otettu osaksi elämää, jonka seurauksena tapahtuma ei
välttämättä ole enää jatkuvasti mielessä. (Hoffman 2017.) Käsittelyvaiheessakin
vertaistuella on suuri merkitys, sillä tällöin ihminen kokee, ettei ole yksin
asian kanssa. Vertaistukiryhmissä käsitellään muistoja, ajatuksia sekä fyysisiä
reaktioita yhdessä kriisityön ammattilaisen sekä muiden vertaistukiryhmäläisten
kanssa. (Suomen psykologiliiton ja suomen psykologisen seuran tieteellinen
neuvottelukunta 2010: 46). Riippuen kriisitilanteesta kärsivän henkilön
psyykkisestä- ja fyysisestä toimintakyvystä suositellaan töihin palaamista,
tällöin henkilö kokee arjen normaalimmaksi ja kriisistä toipuminenkin voi
helpottua tätä myötä. Mikäli henkilö ei ole kuitenkaan täysin työkykyinen, voi
häntä ohjata esimerkiksi työssä kokeiluun, josta pikkuhiljaa takaisin
työelämään. (Hoffman 2017).
Viimeinen
vaihe on uudelleen orientoitumisen vaihe, jossa traumaattinen kokemus on
hyväksytty ja se on käyty läpi. Tunteiden heittely ei ole tässä vaiheessa enää
samanlaista ja tapahtuman ajattelu ei tuota suurta ahdistusta tai pelkoa.
(Hoffman 2017). Voidaan myös nähdä tulevaisuus ja kokea se voimaannuttavaksi,
eikä kriisistä keskusteleminen tuo tunnetta, että niin sanotusti haavaa
revittäisiin auki. (Suomen psykologiliiton ja suomen psykologisen seuran
tieteellinen neuvottelukunta 2010: 48).
Pohdintaa
Kriisi ei siis ole koskaan yksinkertainen tilanne, mutta siitä on oikeilla keinoilla mahdollista selvitä. Vaikka kriisistä selviämiseen on olemassa tietty yleisesti toimiva kaava, ovat ihmiset kuitenkin yksilöitä ja reagoivat eri tilanteisiin eri tavoin, joten on löydettävä jokaiselle oma keinonsa päästä yli kriisitilanteesta. Tärkein tekijä tähän on kuitenkin aika. On vaikeaa miettiä, miten itse käyttäytyisi kriisitilanteessa. Vaikka kuinka kuvittelisi, että voisi pystyä pitämään päänsä kylmänä, voi todellisuudessa käydäkin aivan toisin päin.
Lähteet
Auranen, Maarit – Kontulainen, Merja 2011. Akuutissa psyykkisessä kriisissä oleva asiakas – opas ensihoidossa työskentelevälle. Opinnäytetyö. Turun ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma. Saatavilla myös sähköisesti.
Hoffman, Suvi 2017. Psykologia.
Mielenterveys- ja päihdetyö. Metropolia ammattikorkeakoulu. Opetusdiat.
Toivio, Timo – Nordling, Esa 2013. Mielenterveyden
psykologia. 3. uudistettu painos. Porvoo; Edita Publishing Oy.
Nuortenmielenterveystalo.fi. Verkkodokumentti. Luettu 19.12.2017
Suomen Psykologiliiton ja Suomen psykologisen seuran
tieteellinen neuvottelukunta (2010). Psykologinen työ akuuteissa kriiseissä –
suositus hyvistä käytännöistä. Psykologia, 45, 01, 40-80. Verkkodokumentti. Luettu 19.12.2017
Hyvin kerrottu kuinka erilailla eri ihmiset voivat reagoida kriisiin ja kuinka shokkivaiheen auttamismenetelmät vaikuttavat vaiheen jälkeenkin.
VastaaPoistaHyvin kasattu teksti! Kriisin vaiheet on kerrottu ja huomioitu, että esim työstämis vaihe on hidas ja raskas prosessi, jossa asiakkaan ei tulisi jäädä yksin vaikka se tuntuisi hänestä parhaimmalta!
VastaaPoista-Salla-Mari
Hyvä paketti, hyvin koostettu. On hyvä, että suomessa kohdataan kriisin joutuneet asianosaiset ja läheiset, sekä on tälläinen mahdollisuus traumaattisen kokemuksen purkamiseen. - miki
VastaaPoista